Classic Suzuki Scandinavia DK
1952:
Suzuki-succesen steg og produktionen var hele 6000 motorcykler pr. måned !
1955:
Suzuki introducerer sin første virkelige motorcykel med 100 ccm, 2 gear og teleskop gaffel.
Den første bil ”Suzilight”, blev sat i produktion.
1956:
En stærkt forbedret 125 ccm motorcykel blev produceret.
1957:
Den første store motorcykel blev sat i produktion, en tocylinderet totaktsmaskine på 250 ccm.
1958:
Produktspekteret øges med mange nye modeller i forskellige kategorier.
1959:
En 125 ccm med to cylindere og ny knallert blev introduceret.
1960:
Suzuki vandt første præmie for sin indsats i 125 ccklassen på Isle of Man TT.
1961:
Ernst Degner – racerkører hos MZ – stopper og medbringer hemmeligheder fra MZ om totaktstuning. Dette skete under et løb i Sverige. Ernst førte langt foran alle konkurrenter, men kom aldrig i mål. I stedet kørte han direkte i depotet til Suzuki. Eksporten til Europa startede.
1962:
Eksporten til USA starter med 250 ccm og 50 ccm motorcykler.
1965:
Suzuki T20, eller X6 Hustler som den blev kaldt i USA, blev introduceret. T20 havde en tocylinderet totaktsmotor på 250 ccm og var verdens første produktionscykel med 6 gear. Suzuki fik et gennembrud i markedet og T20 placerede Suzuki i performance-klassen. Sikkert dén model som har betydet mest for Suzuki.
1968:
I løbet af året vandt Suzuki syv sejre i 50 – og 500-klassen. Suzuki T 500 COBRA bliver introduceret – tocylinderet, hurtig og robust maskine som markerede Suzukinavnet på verdensplan.
1971:
C. Reinhardt blev importør i Danmark.
1972:
Som svar på Honda CB 750, blev GT 750 sat i produktion. Den havde en trecylinderet vandkølet totaktsmotor. I daglig tale en ”Vandbøffel”.
Samtidig startede produktionen af GT 380 og GT 550, som også havde trecylinderet totaktsmotor, men med luftkøling.
1974:
Racermodellen RG 500, en kvadratisk firecylinderet totakter, som for alvor slog Suzuki navnet fast, på racerbanerne med mange mesterskaber. Samme år som RE 5 WANKEL. Som i modsætning til de andre modeller havde den specielle wankelmotor.
1977:
Her produceres de første firetaktsmodeller. Den tocylinderede GS 400 og firecylinderede GS 750, som blev en stor succes.
1978:
GS 1000 kom på markedet
1980:
Nye modeller kommer på vejen, GSX og KATANA i mange forskellige kubikstørrelser. Katanaen blev især kendt for sit specielle udseende for dén tid.
1984:
Præsenteres RG 250 som gadecykel, en totoakts vandkølet tocylinderet v-motor.